mask_banner.jpg
mask_banner.jpg

Signaturbrød med mask

Historien bag BrødCooperativets Signaturbrød med mask

Den lille maskmelsproducent Agrain var ukendt, da den tilbage i 2018 rejste 75.000 kr. via Coop Crowdfunding. Året efter kom Agrains mel på Irmas hylder, og nu har BrødCooperativet også fået øjnene op for det bæredygtige maskmel.

I Danmark bliver der hvert år produceret 586 millioner liter øl, der genererer svimlende 120 millioner kilo mask, der i bedste fald bruges som foder og i værste fald kasseres. Det er et kæmpe ressourcespild, da masken kan forvandles til mel, der tilmed indeholder 20% protein og 50% fiber. Maskmelet giver et saftigt brød, der mætter mere og har en dyb smag af korn. Samtidig er melet bæredygtigt – det udleder 36% mindre C02 end hvedemel.

”Det er vigtigt, at en stor virksomhed som Coop går forrest, når der skal sættes fokus på en mere fornuftig brug af klodens ressourcer. Og vi vil rigtigt gerne lytte, når der kommer innovative kræfter, der opfordrer os til at prøve noget nyt. I tilfældet med Agrain kan vi sammen løfte et nyt innovativt nicheprodukt op i stor skala, som vi med vores nye signaturbrød med maskmel lancerer i BrødCooperativet”, uddyber Food direktør i Coop, Jan Adolfsen.

Ikke uden folkelig opbakning

I 2018, da Agrain besluttede at lave en crowdfunding, var de stadig en lille og ukendt startup. Agrain var ikke på markedet endnu, og crowdfundede til en pakkemaskine, der ville gøre det muligt for dem at komme bredt ud med maskmelet. Crowdfundingen skulle vise sig at være en god beslutning.

​”Crowdfundingen har været fuldstændig skelsættende. Vi fik folkelig opbakning og blev synlige over for industrien, detailhandlen og andre relevante partnere. Hvis vi ikke havde lavet crowdfundingen, var vi ikke kommet i Irma, og så havde BrødCooperativet ikke fået øje på os. Det er helt sikkert,” siger Aviaja fra Agrain.

Meget mere end penge

​Ifølge chef for Coop Crowdfunding, Nicolai Jæpelt, er Agrain et tydeligt eksempel på, at crowdfunding handler om meget mere end de penge man kan rejse. ”Vi oplever kontinuerligt, at virksomhederne, der crowdfunder hos os, kommer styrket ud på den anden side. Beløbene er altid et fokus, men er i det større perspektiv mindre relevante. Det er alt det andet, der følger med, som styrker virksomhederne fremadrettet. Vi ser igen og igen, hvordan crowdfundingen åbner nye døre for virksomhederne, både i Coop, som det er tilfældet med Agrain, men også fra andre, der tager produkterne ind eller investerer i virksomheder, så de kan vækste til et nyt niveau,” fortæller Nicolai Jæpelt.

Den nye brødserie lanceres i uge 18. Den består af tre produkter med 4% maskmel. Serien rulles ud i samtlige af BrødCooperativets bagerier.

Læs mere om Coop crowdfunding på https://crowdfunding.coop.dk/